ΟΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ή Χώρα μας σε τελική ανάλυση ανάγονται σε ένα και μόνο πρόβλημα, τό πολιτικό.

Κωνσταντίνος Καραμανλής
6 Νοεμβρίου 1974

 

Μία νέα παράταξη

Τα δεινά και οι δοκιμασίες, που υπέστη ή Ελλάς κατά την νεώτερη ιστορία της, κατέστησαν έκδηλη την ανάγκη αναμορφώσεων του πολιτικού της βίου. Ιδιαίτερα, ή πικρή πείρα από τό πρόσφατο παρελθόν μετουσιώνεται σήμερα σε πολιτική ωριμότητα του λαού μας. Η άνοδος εξ άλλου του βιοτικού και μορφωτικού επίπεδου επιτρέπει, άλλα και επιβάλλει μια πιο ενεργό συμμετοχή στα κοινά. Τέλος, οι πληθυνόμενες ανάγκες της εποχής μας, με την αυξανόμενη συμβολή της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της δραστηριότητος, απαιτούν περισσότερη ευαισθησία απέναντι στίς θεμελιακές άξιες της ανθρώπινης ζωής και περισσότερη ειλικρίνεια στίς σχέσεις πολίτη και Κράτους. Οι σχέσεις αυτές οφείλουν να αποβλέπουν σ’ ένα τελικό, υπέρτατο σκοπό: την αξιοπρέπεια, την ηθική και υλική ελευθέρια του ανθρώπου.

Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ αναδύεται, με τον τερματισμό μιας ζοφερής περιόδου του νεοελληνικού βίου, σαν μιά εντελώς νέα παράταξη.

Πίστη στη δημοκρατία

Η Ν.Δ. έχει συνείδηση της κρίσης που διέρχεται τό δημοκρατικό πολίτευμα σ’ όλον τον κόσμο και των αδυναμιών που παρουσίασε ή εφαρμογή του, ειδικά στήν 'Ελλάδα. Πιστεύει όμως, ότι τό πολίτευμα αυτό παραμένει ή υγιέστερη και πιο αποδοτική μορφή διακυβέρνησης που γνώρισε ως τώρα ό κόσμος και με την προϋπόθεση της προσαρμογής του στις σημερινές συνθήκες ασφαλώς θα επιβιώσει και ότι όχι μόνον μπορεί να επιβιώσει στήν σύγχρονη εποχή, αλλά είναι και τό μόνο πού μπορεί να προωθήσει την ευημερία του συνόλου, χωρίς να θυσιάσει την ευτυχία του ατόμου.

Η Ν.Δ. ιδρύθηκε για να δώσει αύτό τό ουσιαστικό περιεχόμενο στο δημοκρατικό μας πολίτευμα. Πιστεύει ότι εκφράζει την ανανέωση κατά τρόπο πού ανταποκρίνεται πληρέστερα στους νέους καιρούς, στίς απαιτήσεις και την ιδιομορφία της ελληνικής ζωής.

Μολονότι έχει δημιουργηθεί από ένα πρόσωπο - τον αρχηγό της Κωνσταντίνο Καραμανλή- η Ν.Δ δεν είναι προσωπικό κόμμα. Στηρίζεται σε βασικές ιδεολογικές αρχές. Εκφράζει την βούληση μιας μεγάλης μερίδας του 'Ελληνικού Λαού: να οικοδομήσει ένα καθεστώς κοινωνικής γαλήνης, δικαιοσύνης και τάξης για να απολαύσει τα αγαθά της ελευθερίας και της δημιουργικότητας, υλικής και πνευματικής,

 

Κατευθυντήριες γραμμές

Ο δρόμος πού ακολουθεί ή Ν.Δ. και η πολίτικη πού φιλοδοξεί να εφαρμόσει δεν μπορεί να ενταχθεί σε πλαίσια τυποποιημένα και ξένα από τό κλίμα μας, πού κατά καιρούς γίνονται, συνθήματα στον τόπο μας διαφόρων πολιτικών παρατάξεων.

“Είναι καιρός να παύσουμε να παίζουμε με τίς λέξεις, να καπηλευώμεθα τίς έννοιες και να κακοποιούμε τίς θεωρίες...” -έχει τονίσει ο Καραμανλής. Και επανειλημμένα υπογράμμισε ότι είναι παραπλανητικές οι ετικέτες της Δεξιάς, τού Κέντρου και της Αριστεράς.

Η Ν.Δ θεωρεί απαρασάλευτες τις ακόλουθες δύο κατευθυντήριες γραμμές:

-Ότι ή πολίτικη πράξη δεν επιτρέπεται ποτέ να καταργεί την δημοκρατική διαδικασία. Καμία σκοπιμότητα δεν είναι ιερότερη από τό δικαίωμα τού πολίτου να καθορίζει ο ίδιος την μοίρα του.

-Ότι ή πολίτικη πράξη πρέπει να υπηρέτει πιστά τα συμφέροντα τού Έθνους και του Λαού. Αλλιώς, κανένα πρόσωπο η σχηματισμός δεν καταξιώνεται ούτε ηθικά ούτε πολιτικά.

Έθνος και Λαός

Η Ν.Δ είναι ακλόνητα προσηλωμένη στην ιδέα τού 'Ελληνικού Έθνους. Γι’ αύτό αισθάνεται σαν πρωταρχικό χρέος την διαφύλαξη της ανεξαρτησίας και της ακεραιότητας της Ελληνικής Πατρίδας. Μόνον ελεύθερος, ανεξάρτητος και κυρίαρχος ο Ελληνικός Λαός μπορεί να συνεχίσει την ιστορία του και να αναπτύξει τίς ηθικές, τίς πνευματικές και τίς υλικές του δυνάμεις.

Η εθνική ανεξαρτησία ολοκληρώνεται με την λαϊκή κυριαρχία. Πράγματι, μόνον όταν ο λαός είναι ελεύθερος, κυρίαρχος μέσα στον τόπο του, τότε ή Χώρα είναι αληθινά ανεξάρτητη.

Υπ’ αυτήν την έννοια η Ν.Δ είναι παράταξη ταυτόχρονα εθνική και λαϊκή. Και θεωρεί πρώτο, στοιχειώδες μέλημα την βιολογική και πνευματική επιβίωση του Έθνους, καθώς και την διαφύλαξη της πολίτικης ανεξαρτησίας του μέσα στην κοινωνία των λαών.

Η Ν.Δ πιστεύει στο δημοκρατικό πολίτευμα και στην αρχήν της λαϊκής κυριαρχίας. Την ανώτατη εξουσία έχει ο λαός. Αυτός ορίζει κυριαρχικά την πορεία του.

Η Ν.Δ πιστεύει στην κοινοβουλευτική δημοκρατία, στην ελεύθερη εκλογή εκείνων πού εκφράζουν καθημερινά την βούληση τού λαού και διαμορφώνουν την πολίτικη του πορεία στον ελεύθερο διάλογο μεταξύ των αντιπροσώπων του και στην ανάδειξη από αυτούς των ηγετών του. Συγχρόνως όμως πιστεύει ότι για την απρόσκοπτη λειτουργία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας είναι απαραίτητο τό ήπιο πολιτικό κλίμα και τα ήμερα πολιτικά ήθη.

Κοινωνική δημοκρατία

Η Ν.Δ πιστεύει στην κοινωνική δημοκρατία. Ταυτίζει την πολίτικη ελευθερία με την κοινωνική δικαιοσύνη. Αλλιώς ή ελευθερία θα ήταν μόνο τυπική, πλασματική.

Θα ήταν όμως άχρηστη ή και επικίνδυνη ή ελευθερία πού δεν θα επέτρεπε στους πολίτες να μετέχουν και να απολαμβάνουν κατά τό μέτρο της συμβολής τους στον εθνικό πλούτο. Μόνο με την δίκαιη όσο πρακτικά δικαιότερη μπορεί να γίνει κατανομή του εθνικού εισοδήματος, εξασφαλίζεται ουσιαστικά ή πολιτική ελευθερία.

Γι’ αυτό ή Ν.Δ. πρεσβεύει ότι ή ελεύθερη οικονομία, στήν οποία παραμένει βασικά προσηλωμένη, δεν μπορεί να αποκλείσει την διεύρυνση τού οικονομικού τομέα, τον όποιον ελέγχει τό Κράτος, και ότι ή ιδιωτική πρωτοβουλία δεν μπορεί να βρει τη δικαίωσή της, χωρίς παράλληλη συμμετοχή των ευρύτερων λαϊκών τάξεων στην κατανομή του εθνικού εισοδήματος.

Η σύγχρονη ελεύθερη οικονομία, κατά την αντίληψη της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την λεγομένη «φιλελεύθερη» οικονομική πολίτικη των ιστορικά ξεπερασμένων συστημάτων.

Η Ν.Δ. πιστεύει ότι πρέπει ν' αντιμετωπίζονται με νομοθετικά και άλλα μέτρα τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια, πού νοθεύουν το οικονομικό σύστημα και υπονομεύουν την οικονομική συνοχή της χώρας. Επί πλέον, οπού συμφέρει κοινωνικά και οικονομικά, πρέπει να λαμβάνονται από το ίδιο το Κράτος ακόμη και επενδυτικές πρωτοβουλίες.

Αξία ο άνθρωπος

Επαγγέλλεται ή Ν.Δ. ότι κάθε πολίτης της Χώρας αυτής πρέπει να γίνει εργάτης μαζί και νομεύς της οικονομικής ευημερίας. Αυτό σημαίνει ότι αντικρίζει τον άνθρωπο σαν ηθική προσωπικότητα. Δεν τον αντιμετωπίζει σαν όργανο παραγωγής και μηχανή κατανάλωσης, δηλαδή σαν τυφλό μόριο μέσα στον ποταμό της ιστορίας.

Δεν πιστεύει ή Ν.Δ. πώς ο άνθρωπος γίνεται ευτυχέστερος μόνον επειδή καταναλίσκει περισσότερα υλικά αγαθά. Πιστεύει, όμως, ότι για να υπάρχει πραγματική δημοκρατία κάθε άνθρωπος πρέπει να είναι απαλλαγμένος από την αγωνία της καθημερινής επιβίωσης και κάθε μέρα να αισθάνεται ασφαλέστερος για την αυριανή.

Μέλημα μιας ελεύθερης κοινωνίας πρέπει να είναι τόσον ή αξιοποίηση των ικανών όσο και ή ενίσχυση των αδυνάτων και των ασθενών. Όπως έχει λεχθεί δημοκρατία είναι ή ελευθερία συνδυασμένη με οικονομική ασφάλεια,

Άμιλλα και αρμονία

Η Ν.Δ. διακηρύσσει, ότι θα θεωρεί πάντα όλους τούς Έλληνες όχι μόνον ίσους απέναντι των νόμων, άλλα και με ίσα δικαιώματα απέναντι των βιοτικών ευκαιριών και των δυνατοτήτων ανελίξεως.

Η οικονομική ανάπτυξη δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Αποτελεί προϋπόθεση αλλά και μέσο της κοινωνικής προόδου.

Η σύγχρονη και ορθά λογιζόμενη Πολιτεία οφείλει να παρέχει τό άνετο πλαίσιο, μέσα στο οποίο ό δημιουργικός ζήλος του ατόμου η μιας ομάδας δεν θα συνθλίβεται από την δημιουργική δραστηριότητα του άλλου.

Ο ελεύθερος συναγωνισμός είναι επιθυμητός γιατί εντείνει τις ικανότητες και πολλαπλασιάζει τον παραγωγικό μόχθο προς τελικό όφελος του συνόλου.

Όπως όμως ή αναρχία καταργεί την αληθινή ελευθερία έτσι και η ασυδοσία, στον ελεύθερο συναγωνισμό, καταλύει τις υγιείς βάσεις της ελεύθερης οικονομίας.

Ελευθερία και τάξη

Όπως είπε ο Καραμανλής ιδανική πολιτεία είναι εκείνη ή οποία συνδυάζει την ελευθερία, την τάξη και την κοινωνική δικαιοσύνη. Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει ελευθερία χωρίς τάξη, όπως δεν μπορεί να υπάρξει και τάξη χωρίς κοινωνική δικαιοσύνη.

Η Ν.Δ. έχει συνειδητοποιήσει πώς ο τραχύτερος αγώνας σήμερα μέσα σε κάθε πολιτεία, είναι ο αγώνας για να συνδυαστεί η ελευθερία του ατόμου με τη δημιουργική πολιτειακή τάξη. Κάθε περιορισμός της ελευθερίας, εκεί όπου δεν είναι απαραίτητος για την ισότιμη από όλους άσκηση της ελευθερίας και τη διασφάλιση της ομαλής κοινωνικής εξέλιξης είναι αντίθετος προς την πολίτικη της Ν.Δ.. Αλλά και κάθε δράση ασύδοτη, που υπονομεύει την ομαλή κοινωνική εξέλιξη είναι αντίθετη προς την πραγματική ελευθερία. Και αποδοκιμάζεται από την Ν.Δ..

Η δημοκρατική Πολιτεία πρέπει να δείχνει εμπιστοσύνη προς τον πολίτη, αλλά και κάθε πολίτης πρέπει να εμπιστεύεται στην Πολιτεία. Τό κλίμα της αμοιβαίας δυσπιστίας είναι νοσηρό για την δημοκρατία.

Η Ν.Δ. αποκρούει σταθερά κάθε είδους ολοκληρωτισμό. Θεωρεί χρέος της να μάχεται:

  1. για την εξασφάλιση της ελευθερίας του ανθρώπου ως ανθρώπου, τον σεβασμό της ιερότητες του προσώπου του και τό αυστηρά απαραβίαστο της προσωπικής του ζωής.
  2. για την ελευθερία του πολίτη ως πολίτη και την δυνατότητά του να συμβάλει στον δημόσιο βίο, μέσα σ’ ένα σύστημα πολυκομματικό και ακλόνητα ελεύθερο, βάσει της αρχής ότι ή πλειοψηφία κυβερνά, ή μειοψηφία ελέγχει.
  3. για την ελευθερία της Πολιτείας και την προστασία της από την υπονόμευση και την φθορά πού επιφέρουν στον οργανισμό της δυνάμεις με φανερούς καί κρυφούς ολοκληρωτικούς στόχους.
  4. για την ελευθερία της συνειδήσεως, της θρησκευτικής πίστεως, της τέχνης και της επιστημονικής ερευνάς.
  5. για την ελευθερία του τύπου και των μέσων ενημέρωσης και την αδιάκοπη προαγωγή τους σε όργανο φωτισμού τού πολίτη και εξευγενισμού τού ανθρώπου.

Η αποστολή της Παιδείας

Οι βασικές αυτές επιδιώξεις καθώς και ή πνευματική και επαγγελματική προαγωγή κάθε πολίτη έχουν ως προϋπόθεση την Παιδεία τού λαού.

Η Παιδεία πρέπει να είναι ελληνική, αλλά και να ανταποκρίνεται στίς ανάγκες της σύγχρονης εποχής.

Η Ν.Δ. θέλει στο μέγα τούτο αγαθό της Παιδείας να μετέχουν όλοι οι "Έλληνες ισότιμα. Θέλει να μην είναι για κανέναν εμπόδιο ή οικονομική ή οποιαδήποτε άλλη κοινωνική διαφορά. Μόνο κριτήριο διαφοροποιήσεως πρέπει να είναι ή άξια και ή έφεση για μάθηση.

Χωρίς να παρεμποδίζει την ελεύθερη επιλογή τού είδους της μορφώση πού καθένας προκρίνει, ή Πολιτεία οφείλει να βοηθά τούς νέους να προσανατολίζονται προς επαγγέλματα πού περισσότερο χρειάζεται ό τόπος ή ανταποκρίνονται καλλίτερα στίς δυνατότητες τους.

Με την Παιδεία, την οποία τό Κράτος πρέπει να παρέχει δωρεάν -όπως διασφαλίσθηκε στο νέο Σύνταγμα- πρέπει προ παντός να διαπλάθονται ελεύθεροι άνθρωποι και δημοκρατικοί πολίτες. Έτσι οι πολίτες θα είναι ικανοί να ασκούν υπεύθυνα τα πολιτικά και κοινωνικά τους δικαιώματα άλλα και πρόθυμοι να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις των απέναντι τού κοινωνικού συνόλου.

Η Ν.Δ. θ’ αποδίδει πάντα πρωταρχική σημασία στο πολύπλευρο πρόβλημα τού εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης της Παιδείας. Η δυσκολία της αντιμετώπισης του δεν είναι απλώς ούτε κυρίως οικονομική. Χρειάζονται προπαντός συντονισμένες προσπάθειες και μακρόπνοος προγραμματισμός.

Η Ν.Δ. πάντως υπόσχεται ότι θα επενδύει όχι μόνο από τό περίσσευμα, αλλά και από τό υστέρημα τού εθνικού πλούτου στην εκπαίδευση, την επιμόρφωση και την επιστημονική έρευνα. Γιατί πιστεύει ότι οι πνευματικές και πολιτιστικές άξιες είναι αυτές πού προσδιορίζουν μονιμότερα την μοίρα τού Ελληνικού Έθνους.

Η παιδεία οφείλει να εμπνέει, να προωθεί και ν' αξιοποιεί κάθε άξιο νέο πολίτη ώστε ή αρχή της αξιοκρατίας να επιβληθεί στην κοινωνία μας.

Η ακτινοβολία της Ελλάδας

Τρεις μεγάλες κατηγορίες επιδιώξεων συνθέτουν κατά την αντίληψη της Ν.Δ. τό περιεχόμενο της ελληνικής πολίτικης δράσεως. Κατά την διατύπωση τού ιδρυτή της, οι στόχοι αυτοί είναι

-Η υγιής πολιτικό και κοινωνική δημοκρατία

-Η ισχύς και ή ευημερία τού Έθνους.

-Η πολιτιστική ανάπτυξη και διεθνής ακτινοβολία τού Ελληνισμού.

Η Ν.Δ. πιστεύει πώς τό Ελληνικό Έθνος μπορεί να εισφέρει στην ανθρωπότητα σε πολλούς τομείς -ιδιαίτερα τούς πνευματικούς- πολλές αξίες. Οι αξίες αυτές, πού χαρακτηρίζουν την ελληνική ιδιοτυπία, χρειάζονται και για τον εμπλουτισμό της ανθρώπινης υπάρξεως.

Το Έθνος μας, ζώντας στον κρίσιμο χώρο, όπου το έχει τάξει ή μοίρα, μιλώντας μιά γλώσσα που κανένα άλλο έθνος δεν μίλα, φυλάγοντας μιά ιστορία που κανένα άλλο έθνος δεν μοιράζεται, μπορεί να δικαιώνει ιστορικά την ύπαρξη του, αναπτύσσοντας τον δικό του ιδιότυπο νεοελληνικά πολιτισμό.

Τό Ελληνικό Έθνος επιζητεί την ειρηνική συμβίωση και πέρα από αύτό, την συνεργασία με όλους τους λαούς, στους τομείς πού ή συνεργασία αυτή -είτε πολίτικη, είτε οικονομική, είτε πολιτιστική- μπορεί να αποβεί γόνιμη. Ιδιαίτερα ή Ν.Δ. επιδιώκει τη σύσφιξη και την δραστηριοποίηση φιλικών σχέσεων με τους λαούς του Βαλκανικού και του Μεσογειακού χώρου.

Για μια Ενωμένη Ευρώπη

Η Ν.Δ. πιστεύει πώς ή Ελλάδα πρέπει τό ταχύτερο δυνατό να γίνει πλήρης εταίρος στις οικονομικές και πολιτικές ενώσεις των δυτικοευρωπαϊκών λαών. Και τούτο γιατί με αυτούς τούς λαούς έχει τις περισσότερες και τις παλαιότερες σχέσεις στο ιδεολογικό, πολιτικό, οικονομικό και πολιτιστικό πεδίο.

Η Ν.Δ., πιστεύει στην ενότητα της Ευρώπης.

Μέσα στον χώρο της Ευρώπης, ή Ελλάς, διατηρώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, μπορεί να εξασφάλιση την οικονομική και κοινωνική της ανάπτυξη. Και όχι μόνον δικαιούται, αλλά μπορεί να εξασφάλιση εξέχουσα θέση και να συμβάλει πολιτικά, ηθικά και πολιτιστικά στην πραγματοποίηση της ιδέας μιας Ενωμένης Ευρώπης. Η πολιτική αυτή, την όποια πρεσβεύει ή Ν.Δ. μπορεί να αποτελέσει την νέα Μεγάλη Ιδέα τού Έθνους.

Η Ν.Δ., πιστεύει ότι η Ελλάς με την ένταξή της στην Ευρώπη, όχι μόνο θα επιταχύνει την πρόοδό της αλλά και θα κατοχυρώσει αποτελεσματικά την εθνική της ανεξαρτησία. Θα μετέχει έτσι μέ την ελεύθερη βούλησή της, χωρίς επαχθείς εξαρτήσεις και σύμφωνα με τα πάγια συμφέροντα του Ελληνισμού στους συλλογικούς διεθνείς οργανισμούς πού θα εγγυώνται την ασφάλεια της·

Η ανεξαρτησία όμως μιας χώρας και η προάσπιση της ελευθερίας της κατ’ ανάγκην συναρτάται με την ικανότητά της να αμύνεται. Η Ν.Δ. πιστεύει ότι είναι βασική υποχρέωση όλων των Ελλήνων να συμβάλλουν στη διατήρηση της αμυντικής αυτής ικανότητας. Και αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη Ενόπλων Δυνάμεων με υψηλό φρόνημα, με άρτιο εξοπλισμό και πίστη στο δημοκρατικό πολίτευμα της χώρας. Και πέραν αυτού, μεταξύ Λαού και Στρατού πρέπει να υπάρχουν αμοιβαίες σχέσεις αγάπης, σεβασμού καί εμπιστοσύνης. Μόνον έτσι ολοκληρώνεται και κατοχυρώνεται ή έννοια της ελεύθερης Πολιτείας.

Προτεραιότητα: οι νέοι

Η Ν.Δ. είναι παράταξη πού προσβλέπει και στηρίζεται στους νέους· Το αποδεικνύει με τη κοινοβουλευτική και εξωκοινοβουλευτική συγκρότησή της. Το υπογραμμίζει με τούς οργανωτικούς σχηματισμούς της νεολαίας. Και υπόσχεται ρητά στην ιδρυτική της διακήρυξη: «Ότι θα ανανεώνεται διαρκώς από τις νέες δυνάμεις της Χώρας, τις οποίες θεωρεί πάντα προνο­μιούχες, γιατί εκφράζουν αμεσότερα τον παλμό της εποχής μας»·

Προς τούς νέους απευθύνεται ή Ν.Δ. και τούς καλεί να αποτελέσουν την πρωτοπορία στήν εξόρμηση για την εθνική και δημοκρατική αναδημιουργία. Σ’ αυτούς ανήκει κατά κύριο λόγο ή τιμή και ή ευθύνη να την καταστήσουν πραγματικότητα.

Η Ν.Δ. πιστεύει, ότι, από την παράδοση -τόσο βαρειά και πλούσια στήν "Ελλάδα- πρέπει να συντηρηθούν όσα απεδείχθησαν σωστά και χρήσιμα στη διαδρομή τού χρόνου. Και ότι πρέπει με βήματα τολμηρά, αλλά ασφαλή, να προσαρμόζεται ή δημοσία ζωή στίς νέες, διαρκώς εξελισσόμενες συνθήκες. Μόνον έτσι μπορεί να εκσυγχρονίζεται ακατάπαυστα ό δημόσιος βίος, χωρίς επικινδύνους κλονισμούς και αναστατώσεις. Και μόνον έτσι μπορεί να συνταιριάζεται γόνιμα ή συσσωρευμένη πείρα με τόν δημιουργικό ενθουσιασμό.

Χωρίς προκαταλήψεις

Η Ν.Δ. αγνοεί τις διενέξεις και τους διχασμούς του παρελθόντος? που τόσα δεινά επισώρευσαν στον τόπο μας. Και προσανατολίζεται στα ευρύτερα δυνατά σχήματα εθνικής ενότητας. Είναι απαλλαγμένη από στείρες προκαταλήψεις και πάθη πολιτικά.

Παράλληλα όμως η Ν.Δ. εκφράζει με παρρησία τις αντιθέσεις της προς ορισμένες ιδέες καί κοσμοθεωρίες, από τις οποίες συνειδητά διαφοροποιείται:

Η Ν.Δ. αντιτίθεται προς όλες τις μορφές του ολοκληρωτισμού. Αντιτίθεται στον κομμουνισμό γιατί σαν σύστημα αρνείται την ιερότητα της προσωπικότητας τού ανθρώπου, αφού τού αρνείται τις πολιτικές και ατομικές ελευθερίες του. Μεταβάλλει σε μηχανή τόν λαό και τού αφαιρεί μαζί με την πρωτοβουλία, την ελπίδα και την χαρά πού προσφέρει ή ελευθερία.

Για τόν ίδιο λόγο αντιτίθεται και προς τις πάσης φύσεως δικτατορίες οι οποίες, έκτος από την κατάργηση της ελευθερίας, οδηγούν μέ τόν τυχοδιωκτισμό τους κατά κανόνα σε συμφορές.

Η Ν.Δ. αντιτίθεται σ’ όλους όσους αρνούνται την βασική αρχή κάθε δημοκρατίας-την αρχή της πλειοψηφίας.

Τέλος, ή Ν.Δ., αποκρούει οποιαδήποτε άμεση η έμμεση πολίτικη ισχύ τού κεφαλαίου. Κατανοεί τη σημασία πού έχει τό κεφάλαιο στην ανάπτυξη της οικονομίας. Και αναγνωρίζει την άξια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην επιχειρησιακή δραστηριότητα. Δεν δέχεται όμως να επηρεάζουν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα τη βούληση της Πολιτείας.

Για ένα καλύτερο μέλλον

Η Ν.Δ. δεν ανήκει μόνο σ’ αυτούς πού την ίδρυσαν, ούτε μόνον σ’ όσους σήμερα την αποτελούν. Ανήκει σε όλους πού ασπάζονται την ιδεολογία της και θέλουν να υπηρετήσουν τα πανανθρώπινα και εθνικά ιδανικά κάτω από τη σημαία της.

Ανήκει στους επερχομένους πού θα πλουτίσουν και θα ενισχύσουν τη δράση της και την εθνική της προσφορά.

Ανήκει στους νέους πού θα παραλάβουν από τούς σημερινούς αγωνιστές την σκυτάλη για να την πάνε νικηταί ως τό τέρμα - στήν ολοκλήρωση μιας απόλυτα ελεύθερης και απόλυτα ασφαλούς Πολιτείας. Μιας υπερήφανης και ευτυχισμένης 'Ελλάδος, όπως την οραματίζεται ο ιδρυτής της Ν.Δ. Κωνσταντίνος Καραμανλής.-

Πρώτο Συνέδριο ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Χαλκιδική 5-7 Απριλίου 1979