ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ PDF Print E-mail

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

Είναι αυτονόητο, για την κοινή λογική, ότι η εκπαίδευση σχεδιάζεται σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας και των νέων, και όχι για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες επιστημονικών και επαγγελματικών κλάδων για απασχόληση. Όπως ακριβώς δεν «πρεσάρουμε» τα πόδια στα μέτρα των παπουτσιών, με εξαίρεση κάποια κορίτσια στην παλιά Κίνα, αλλά φυσικά φτιάχνουμε τα παπούτσια στα μέτρα μας.

Στα μυαλά όμως αρκετών συναδέλφων η κοινή λογική έχει εξοβελισθεί από ιδεοληπτικά νεφελώματα, ψηφοθηρικές σκοπιμότητες ή επαγγελματικές «ιδιοτέλειες».

Έτσι, ενώ όλοι υποστηρίζουμε με απόλυτο τρόπο το δικαίωμα στην εργασία, καταγγείλαμε τις απολύσεις τις διαθεσιμότητες, την κατάργηση της μονιμότητας στο Δημόσιο, αγωνιστήκαμε και αγωνιζόμαστε για την επαναπρόσληψη των συναδέλφων και χαιρετίζουμε τις σχετικές εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης, δεν είναι λογικό να απαιτούμε την «επανίδρυση όλων των δομών», δίχως να εξετασθεί η σκοπιμότητα περαιτέρω ύπαρξής τους ή δίχως να εξετάζεται αν εντάσσονται στους σχεδιασμούς και στη στρατηγική που έχει η νέα κυβέρνηση, πόσο μάλλον που αυτή υποτίθεται ότι έχει έναν εντελώς διαφορετικό προσανατολισμό από τις προηγούμενες για τη Δημόσια Διοίκηση, γενικότερα και για την Εκπαίδευση ειδικότερα.

Μάλιστα για την τελευταία, επειδή η εκπαίδευση ατομικά και πολύ περισσότερο συνολικά κοινωνικά δεν είναι βραχυπρόθεσμη ή ετήσια διαδικασία, αλλά πρέπει να έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα και προσανατολισμό, να δημιουργεί δε τις ασφαλείς προϋποθέσεις για επανεκπαίδευση και δια βίου μάθηση της νεολαίας, είναι απόλυτη η ανάγκη του υπεύθυνου και στρατηγικού σχεδιασμού, για να έχει κοινωνικό και εθνικό χαρακτήρα και να μην εγκλωβίζεται σε επιπόλαιες, λαϊκιστικές, προεκλογικές δεσμεύσεις ούτε να υποκύπτει σε συντεχνιακές πιέσεις.

Την θέση αυτή υποστήριζα πάντα, ακόμα και όταν το 2003 ως πρόεδρος της Ο.Λ.Μ.Ε. δεχόμουν πιέσεις και αιτήματα από συναδέλφους διαφόρων ειδικοτήτων, με χαρακτηριστικότερη αυτή των συναδέλφων της Ολυμπιακής Παιδείας, που ήθελαν η Ομοσπονδία να διεκδικήσει την ένταξη στο αναλυτικό πρόγραμμα αντίστοιχου μαθήματος. Τους τόνιζα τότε ότι, ενώ στηρίζω το αίτημα τους για μόνιμη δουλειά στο Δημόσιο, δεν υιοθετώ την άκριτη και αποσπασματική αντιμετώπιση του περιεχομένου σπουδών, άρα αν η μονιμοποίηση ενδεχομένως δεν θα γίνει με αντικείμενο την Ολυμπιακή Παιδεία είναι δευτερεύον. Αυτό, σε καμία περίπτωση, δεν προκύπτει από μια υποτιθέμενη ελιτίστικη προσέγγιση των διαφόρων «ειδικοτήτων» ή μαθημάτων, αλλά από την βαθιά ριζωμένη πεποίθησή μου ότι έχουμε υποχρέωση, στην πράξη και όχι στα λόγια, να μην ξεχνάμε ποτέ ότι όλες οι δημόσιες υπηρεσίες αλλά κατ’ εξοχήν οι κοινωνικές υπάρχουν για το καλό της κοινωνίας και όχι το δικό μας.

Αφορμή να ειπωθούν αυτά μου δόθηκε όταν, σε μια πρόσφατη δημόσια συνδικαλιστική διαδικασία, καταθέτοντας την παραπάνω άποψή μου, δέχθηκα έντονη φραστική «επίθεση» από συναδέλφους. Ένας μάλιστα με αποστόμωσε, υποστηρίζοντας ότι περιμένει να περιποιηθούν τα μακριά και ατημέλητα μαλλιά του «οι συνάδελφοι που έχουν σπουδάσει δερματολογία κ.λπ.», όταν γυρίσουν στο σχολείο.

Αισθάνθηκα τόσες ενοχές για τον «συντηρητισμό» και την «αντιδραστικότητά» μου, που τη νύχτα είδα έναν εφιάλτη. Είχα πάει στη Λαϊκή της γειτονιάς να αγοράσω ντομάτες. Όταν γύρισα στο σπίτι, με ρώτησε η σύζυγός μου αν ο παραγωγός είχε σπουδάσει εδαφολογία, βιοχημεία κ.λπ. και, επειδή δεν είχα ρωτήσει, με έστειλε πίσω. Ευτυχώς με πήρε ο παραγωγός στο κυνήγι με τις ντομάτες και ξύπνησα.

Να σοβαρευτούμε. Δεν ισχυρίζομαι ότι όσο περισσότερο εκπαιδευμένος είναι κάποιος δεν είναι καλύτερα και για τον ίδιο και γι’ αυτούς που τους παρέχει τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα του. Αλλά το ζητούμενο είναι να έχουμε πάντοτε μέτρο, όχι σε αυτά που ονειρευόμαστε αλλά, σε αυτά που επιδιώκουμε και απαιτούμε.

Εν τέλει, να μην ξεχνάμε ότι «παν μέτρον άριστον». Ακόμα ότι, πολύ συχνά, εχθρός του καλού δεν είναι το λιγότερο καλό αλλά το καλύτερο, ιδιαίτερα όταν αυτό είναι υπερβολικό ή ακόμα χειρότερα όταν «περιπατεί και φιλοσοφεί στη γειτονιά της ουτοπίας».

ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ 2015-03-15

www.antonakos.edu.gr

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it