Έρευνα: το σύστημα αμοιβών χρειάζεται αναμόρφωση.

0ι καθηγητές.

Αν και δεν αποτελούν κατηγορία που εντάσσεται σε ειδικά μισθολόγια, εν τούτοις η ιδιαιτερότητα του έργου τους τούς καθιστά ειδική περίπτωση. Με την απεργία του 1988, οι εκπαιδευτικοί είχαν κερδίσει την αναγνώριση της εξωδιδακτικής εργασίας. Τους δόθηκε, λοιπόν, ένα επίδομα, το οποίο αντιστοιχούσε στα τρίμηνα του διδακτικού έτους.

Στο μισθολόγιο του 1997, μέρος του επιδόματος αυτού ενσωματώθηκε στον μισθό, και το υπόλοιπο διατηρήθηκε υπό μορφή εξωδιδακτικού επιδόματος, το οποίο ισχύει ως σήμερα. Την κίνηση αυτή ακολούθησε μεγάλη κινητοποίηση, με οικονομικά κυρίως αιτήματα, μετά την οποία μάλιστα «η κυβέρνηση δημιούργησε την Επιτροπή Μπλέσιου για να μελετήσει ακριβώς τα οικονομικά των εκπαιδευτικών. Η επιτροπή αυτή κατέληξε σε συγκεκριμένα πορίσματα και προτάσεις, τα οποία όμως η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε ποτέ» τονίζει ο κ. Αντ. Αντωνάκος, πρόεδρος της ΟΛΜΕ, και προσθέτει: «Την ίδια τύχη είχαν και οι προτάσεις της Επιτροπής Κιντή για το νέο μισθολόγιο».

Αποτέλεσμα, «ο ανορθολογισμός, που καταλήγει σε πολλές αδικίες εις βάρος συγκεκριμένων κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων, να αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του μισθολογίου. Επί παραδείγματι, επίδομα για τις εξετάσεις που διεξάγονται τον Ιούνιο παίρνουν ακόμη και οι διοικητικοί υπάλληλοι των δημοτικών σχο­λείων, αλλά οι καθηγητές δεν παίρνουν. Σήμερα, ο μισθός του θυρωρού του υπουργείου Παιδείας είναι βέβαιο ότι ξεπερνά τον δικό μου» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Αντωνάκος. Σήμερα, το καθαρό ετήσιο εισόδημα εκπαιδευτικού με 22 χρόνια προϋπηρεσία, έγγαμου και με παιδί, διαμορφώνεται, περίπου, σε 15.070 ευρώ. Σε ό,τι αφορά τη μισθολογική κλίμακα, που, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελεί κίνητρο για τον εργαζόμενο, ο μισθός του νεο­διοριζόμενου καθηγητή είναι 999 ευρώ - 1.013, αν ισχύσει η πρόταση Χριστοδουλάκη - τον μήνα. Το προσφερόμενο οικονομικό κίνητρο, ώστε να γίνεται συνεχώς καλύτερος στη δουλειά του, είναι ότι μετά 35 χρόνια η πείρα του θα αμείβεται με 1.478 ευρώ μηνιαίως. Ση­μειώνεται ότι σήμερα ο μισθός του νεοδιοριζομένου αντιστοιχεί στο 54% του μέσου ευρωπαϊκού όρου στον εκπαιδευτικό τομέα, ενώ ο καταληκτικός στο 45%.

«Αυτό που ζητούμε εδώ και χρόνια με διάφορες αποχρώσεις είναι να αναγνωρισθεί η ιδιαιτερότητα του εκπαιδευτικού έργου και να αποτυπωθεί και οικονομικά» τονίζει ο κ. Αντωνάκος. Τα κυριότερα αιτήματα των καθηγητών, σήμερα, συνοψίζονται στην αύξηση του μισθού κατά 25% και στη χορήγηση του επιδόματος των 176 ευρώ, που έλαβαν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ακόμη ζητούν την ενσωμάτωση του επιδόματος στον μισθό, αλλά και την αύξηση της εσωτερικής σχέσης των μισθών (εισαγωγικός προς καταληκτικό) περίπου στο 1/2,5 από 1/1,4 που είναι σήμερα. «Η πρόταση τns κυβέρνησης για το μισθολόγιο απορρίφθηκε από την ΑΔΕΔΥ, που μας εκπροσωπούσε στην επιτροπή. Οι καθηγητές ζητούν αξιοπρεπή αύξηση του μισθού τους και στο πλαίσιο της σύγκλισης με τους Ευρωπαίους, όχι φιλοδώρημα. Αυτό πρέπει να καταλάβει η κυβέρνηση» καταλήγει ο κ. Αντωνάκος.

Οικονομικός Ταχυδρόμος

 

18-09-2003