του Αντώνη Αντωνάκου

Προέδρου της Ο.Λ.Μ.Ε.

1) Από περίπου 150.000 γεννήσεις το 1980, φτάσαμε τις 100.000 πρόπερσι. Άλλη μια 20ετία και θα είμαστε χώρα γερόντων;

Το δημογραφικό έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις και αποτελεί απειλή για την κοινωνία μας. Ήδη  η Ελληνική ύπαιθρος είναι «χώρα»γερόντων. Με τη σημερινή πολιτική δεν μπορούμε δυστυχώς να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον.

2) Εξαιτίας του δημογραφικού, κλείνουν σχολεία σε μικρές κοινότητες. Γίνεται διαφορετικά;

Σε ορισμένες περιπτώσεις, δυστυχώς όχι. Αν οι ιθύνοντες δεν λάβουν γενναία μέτρα σε 20 χρόνια, τα σχολεία θα λειτουργούν μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και η ύπαιθρος θα μαραζώσει οριστικά.

3) Μείωση Ελλήνων μαθητών, αύξηση αλλοδαπών. Επιπτώσεις στο σχολείο;

Υπάρχουν κάποια προβλήματα, αυτό είναι αλήθεια και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα  οφείλει να υπερβάλει εαυτόν, ώστε οι αλλοδαποί μαθητές να γίνουν ομότιμοι μέτοχοι της ελληνικής παιδείας.

4) Αυτοί οι αλλοδαποί θα γίνουν αύριο «πολλαπλασιαστές» Ελληνικής Παιδείας;

Σίγουρα άλλωστε ας μην ξεχνάμε ότι ο ελληνικός πολιτισμός «κυρίευσε» μια ολόκληρη αυτοκρατορία και ακόμα ότι, κατά τον Ισοκράτη, «ονομάζουμε Έλληνες τους μετέχοντες της ελληνικής παιδείας».

5) Μεγαλύτερη μείωση μαθητών εμφανίζεται στα ΤΕΕ. Γιατί;

Οι απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας για υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης ωθεί τους μαθητές και γονείς να προτιμούν τα Γενικά Λύκεια.

6) Ωστόσο η σχέση διδασκόντων προς μαθητές βελτιώνεται. Αρκεί αυτό;

Είναι ένα θετικό βήμα, αλλά σίγουρα δεν είναι αρκετό.

7) Αντίθετα στα πανεπιστήμια οι φοιτητές ολοένα αυξάνονται. Θα γίνουμε μορφωμένο…. ΚΑΠΗ;

Το θέμα δεν είναι ένας νέος να μπει στο Πανεπιστήμιο. Το πραγματικό ζητούμενο είναι πως θα διαχειρισθεί τη γνώση που θα του προσφερθεί και πως θα αξιοποιήσει τι πτυχίο του στον επαγγελματικό στίβο.

8) Σχεδόν οι μισές σχολές και φοιτητές της χώρας, βρίσκονται στην πρωτεύουσα. Τριτοβάθμια …. αστυφιλία.

Τριτοκοσμική αστυφιλία καλύτερα.

9) Ούτε τα φροντιστήρια δείχνουν να χάνουν κόσμο. Αιτία;

Ο ανταγωνισμός για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

10) Νέος πρόεδρος της ΟΛΜΕ. Αρχικές σας προτεραιότητες;

Να αποκαταστήσουμε στη συλλογική συνείδηση του κλάδου μας τις φθαρμένες αξίες της συλλογικότητας, της συμμετοχής, της σύνθεσης, της αλληλεγγύης.

11) Το μείζον πρόβλημα του Λυκείου σήμερα;

Οι λανθασμένοι και αντιφατικοί εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί στόχοι, όταν υπάρχουν, και η υπερβολική μορφωτική και λειτουργική εξάρτηση από την τριτοβάθμια εκπαίδευση οδηγούν τα παιδιά σε μια αγχωτική υπερπροσπάθεια με μοναδικό στόχο την επιτυχία στις Πανελλαδικές εξετάσεις

12) Τι αναμένετε τη νέα σχολική χρονιά;

Θα ήθελα να κυλήσουν τα πάντα ομαλά.

13) Σε λίγες μέρες θα ανακοινωθούν οι βάσεις. Συμβουλή για τους αγωνιούντες;

«Επιτυχία» και «αποτυχία» είναι ευκαιρίες για ένα καινούργιο ξεκίνημα, είτε με την αξιοποίηση των ακαδημαϊκών χρόνων, είτε σε έναν άλλο προσανατολισμό που μπορεί να αποδειχθεί πιο αποτελεσματικός και δημιουργικός.

14) Η ΟΛΜΕ έχει μιλήσει για πιθανές κινητοποιήσεις με οικονομικά αιτήματα. Προβλέπετε αναταραχή;

Δεν μου αρέσει να προβλέπω

15) Τι προτείνετε στον κ. Π. Ευθυμίου;

Να αντιληφθεί ότι τα προβλήματα της εκπαίδευσης δεν αντιμετωπίζονται δίχως την ουσιαστική συναίνεση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

16) Αν είχατε δυνατότητα για μια μόνο εκ βάθρων αλλαγή στην Παιδεία, ποια θα ήταν;

Αυτό μου θυμίζει το παραμύθι με τις τρεις ευχές, αλλά δυστυχώς με ευχές δεν λύνονται τα προβλήματα.

17) Καλός δάσκαλος είναι;

Αυτός που αντιλαμβάνεται τις αγωνίες των μαθητών.

18) Ολοήμερο σχολείο. Να επεκταθεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

Νομίζω πως ναι.

19) Ποίο σχολείο θα σας εξέφραζε;

Ένα σχολείο που θα μυούσε τα παιδιά στις τρεις βασικές «τέχνες»: την «τέχνη» της ζωής, την «τέχνη» της μάθησης, την «τέχνη» της δημιουργίας.

20) Τι χρειάζεται για να το δημιουργήσουμε;

Να συνειδητοποιήσουμε ότι η παιδεία είναι το μέλλον όχι μόνον των μαθητών αλλά όλων μας.

ΤΑ ΝΕΑ

 

18-08-2003