Ο σύγχρονος αναλφαβητισμός. PDF Print E-mail

Αντωνάκος Αντώνης

Αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ

Ανεξάρτητα από το τυπικό γεγονός της έναρξης της νέας χιλιετίας, η οποία με πανηγυρικό τρόπο εορτάστηκε παγκοσμίως φέτος, η εποχή την οποία διανύουμε εδώ και λίγα χρόνια είναι αναμφισβήτητα η εποχή της γνώσης και της τεχνολογίας.

Όπως συνήθως συμβαίνει στις μεταβατικές περιόδους, δεν είμαστε ακόμη σε θέση να προσ­διορίσουμε τις προοπτικές και τις συνέπειες αυτής της επαναστατικής ανάπτυξης των νέων τε­χνολογιών και ιδιαίτερα της πληροφορικής, η οποία με την αυξανόμενη ταχύτητα και την ισο­πεδωτική ορμή μιας χιονοστιβάδας ανοίγει καινούριους εκπληκτικούς και ασύλληπτους, για τους μη μυημένους, δρόμους.

Οι συνέπειες αυτής της ορμητικής προέλασης στην κοινωνική και οικονομική ζωή είναι α­φάνταστες. Η μετατροπή του κόσμου σε ένα παγκόσμιο χωριό, στο οποίο τα πολιτισμικά και οι­κονομικά σύνορα καταλύονται, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Η γνώση και η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει θέσει στο περιθώριο τα παραδοσιακά μέσα παραγωγής. Ο πρωτογενής και ο δευτερογενής τομέας της οικονομίας περιθωριοποιούνται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις Η.Π. Α. μόνο το 1% του πληθυσμού απασχολείται στον πρωτογενή τομέα και το 15% στον δευτερογενή. Τα ποσοστά δε αυτά προβλέπεται να περιοριστούν στο μισό μέσα σε μια δεκαετία. Οι υπόλοιποι απασχολούνται στον τριτογενή τομέα και στον καινούριο δυναμικό και αυτόνομο τομέα της πληροφορικής.

Ασφαλώς δεν είναι λοιπόν ούτε τυχαίο ούτε αυθαίρετο να θεωρείται η αδυναμία να εκμεταλλευτούμε το μαγικό κόσμο της πληροφορικής στην καθημερινή μας επαγγελματική και όχι μόνο ενασχόληση ως ο σύγχρονος αναλφαβητισμός.

Συνεπώς, πρωταρχικό καθήκον κάθε κοινωνίας είναι να καταπολεμήσει με όλα τα μέσα αυτόν τον αναλφαβητισμό και ασφαλώς τον ουσιαστικότερο ρόλο στην επίτευξη του στόχου αυτού οφείλει να αναλάβει το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι χώρες που είναι πραγματικά ανεπτυγμένες, έχουν από χρόνια εντάξει στο εκπαιδευτικό τους σύστημα την πληροφορική.

Στην Ελλάδα, όπως και σε πολλούς ακόμα τομείς βρισκόμαστε σχεδόν στο μηδέν, αρκούμενοι στην αυτό-αναγόρευσή μας σε ανεπτυγμένους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μάθημα της πληροφορικής είναι προαιρετικό στο λύκειο, με αποτέλεσμα μόνο οι μαθητές της τεχνολογικής κατεύθυνσης (δηλαδή ούτε ένας στους 5) να «αυτοδιδάσκονται» στην Γ' λυκείου. Αλλά και σε αυτήν την περίπτωση η διδασκαλία είναι ανεπαρκής, λόγω της ακαταλληλότητας των Βιβλίων και της ανυπαρξίας σύμφωνων μέσων (κομπιούτερ) ή καθηγητών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις πρόσφατες πανελλήνιες εξετάσεις οι μαθητές 20 σχολείων δεν έλαβαν μέρος, γιατί δεν είχαν διδαχτεί ούτε μια ώρα τα συγκεκριμένα μαθήματα.

Αλλά και οι εκπαιδευτικοί στόχοι σε σχέση με το μάθημα της πληροφορικής είναι λανθασμένοι, αφού προσεγγίζεται σαν αυτόνομο γνωστικό πεδίο και όχι σαν «εργαλείο» πρόσβασης στη γνώση, το οποίο θα πρέπει οι μαθητές να μάθουν να αξιοποιούν μέσα από τη συστηματική χρησιμοποίηση του στη διδασκαλία όλων ανεξαιρέτως των μαθημάτων.

ΕΘΝΟΣ (NEW GEN)

 

13-08-2000