Ποιοι υποκινούν την αναταραχή. PDF Print E-mail

του Αντώνη Αντωνάκου

Γ. Γραμματέα της ΟΛΜΕ

Αναφερόμενος στην αναστάτωση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στις τάξεις των μαθητών και των φοιτητών, ο υπουργός Παιδείας μίλησε για υποκινητές και οικονομικά συμφέροντα. Ισχυρίσθηκε δηλαδή, ο υπουργός Παιδείας, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι οι 10.000 μαθητές και φοιτητές που διαδήλωσαν πριν από λίγες μέρες στο κέντρο της Αθήνας, αποτελούν "ενεργούμενα" κάποιων πολιτικών κομμάτων ή, άθελά τους υποθέτω, κατά τους ισχυρισμούς του κ. Αρσένη, όργανα οικονομικών συμφερόντων. Υπεραμύνθηκε ο κ. υπουργός, όπως άλλωστε ήταν φυσικό, της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και κάλεσε τους μαθητές να περιοριστούν στα μαθήματα που παρακολουθούν στο Λύκειο, εγκαταλείποντας τα περιττά, όπως τα χαρακτήρισε, φροντιστήρια. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να συμβουλεύσει τους γονείς να στείλουν τους λογαριασμούς των φροντιστηρίων στη διεύθυνση συγκεκριμένου πολιτικού κόμματος.

Βεβαίως, γνωρίζουμε ότι ο πανικός δεν υπήρξε ποτέ καλός σύμβουλος και κατανοούμε τη σύγχυση στην οποία βρίσκεται ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος μόλις τώρα αντιλαμβάνεται τις συνέπειες της πολυδιαφημισμένης "μεταρρύθμισής" του.

Συνειδητοποιεί ότι, κάτω από τα φαινομενικά ήρεμα νερά του εκπαιδευτικού τοπίου, κρύβεται το ενεργό ηφαίστειο της ελληνικής νεολαίας, το οποίο έχει διεγερθεί και είναι έτοιμο να εκραγεί. Εμπρός σε αυτόν τον κίνδυνο θα περιμέναμε από τον υπουργό Παιδείας μια περισσότερο γενναία και υπεύθυνη στάση.

Η προσπάθεια δημιουργίας "εχθρών του λαού", υποκινητών και καθοδηγητών, αν μη τι άλλο, αδικεί τη νοημοσύνη των Ελλήνων και εξοργίζει ακόμα περισσότερο την εκπαιδευτική κοινότητα. Γιατί, βεβαίως, οι εκπαιδευτικοί, οι φοιτητές, οι μαθητές και οι γονείς τους, που με τους φορείς τους επίσημα και σε όλους τους τόνους από την πρώτη στιγμή που εδώ και ένα χρόνο ψηφίστηκε ο νόμος για τις εκπαιδευτικές αλλαγές, εκδηλώνουν τη ριζική τους αντίθεση και απαιτούν αναστολή της εφαρμογής τους και διάλογο, γνωρίζουν πολύ καλά ότι αυτό που δημιουργεί την αναταραχή είναι τα νέα εκπαιδευτικά δεδομένα και όσον αφορά την ουσία τους, αλλά και όσον αφορά την εγκληματική προχειρότητα στην εφαρμογή τους. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι ο νόμος 2525 και μόνον αυτός που κινητροδοτεί τις αντιδράσεις τους. Είναι οι εξοντωτικές απαιτήσεις και όσον αφορά το μαθησιακό περιεχόμενο και όσον αφορά τις εξεταστικές διαδικασίες που έστειλαν ομαδικά τους μαθητές στα φροντιστήρια.

Είναι οι νέες ρυθμίσεις που τρομοκράτησαν τους μαθητές και τις οικογένειές τους και τους οδήγησαν σε εξαντλητικά ωράρια μελέτης και σε επιπλέον οικονομικά βάρη. Αν πρέπει λοιπόν να στείλουν κάπου τον λογαριασμό των φροντιστηρίων οι γονείς είναι στο υπουργείο Παιδείας και στον κ. Αρσένη, που μέχρι πρότινος υποστήριζε ότι θα κλείσουν τα φροντιστήρια. Αν θέλει να ανακαλύψει τους υποκινητές της αναταραχής ο υπουργός Παιδείας δεν έχει παρά να καλέσει σε σύσκεψη όλους τους συνεργάτες του και θα διαπιστώσει ότι οι υποκινητές κάθονται όλοι γύρω από το ίδιο τραπέζι. Αλλά, αντί γι' αυτό, ο κ. υπουργός, την ίδια στιγμή που ομολογώντας έμπρακτα ένα από τα τερατώδη λάθη του, ανακοινώνει τη μείωση της ύλης την οποία, ας σημειωθεί, ο ίδιος προσδιόρισε πριν από λίγους μήνες, συνεχίζει να ακολουθεί την άγονη πορεία του αποπροσανατολισμού και των μονομερών αποφάσεων.

Θα έπρεπε, ωστόσο να έχει διδαχθεί από τα παθήματά του ότι ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος, ερήμην των εκπαιδευτικών και των κοινωνικών φορέων, είναι ένα άλμα στο κενό. Έτσι, ακόμα και τώρα που άρχισε να υποχωρεί και να εγκαταλείπει την άγονη εμμονή του στις αντιπαιδαγωγικές - αντιεκπαιδευτικές επιλογές του το κάνει με βήματα δειλά, αποσπασματικά και κατά συνέπεια αναποτελεσματικά.

Αν θέλει όμως να αποφύγει την επώδυνη, και για τον ίδιο αλλά για την ελληνική κοινωνία, επιβολή από την έκρηξη των αντιδράσεων της ακύρωσης της πολιτικής του, θα πρέπει άμεσα να κάνει γενναία βήματα αναστέλλοντας την εφαρμογή βασικών επιλογών του, όπως είναι τα ΠΣΕ και οι εξετάσεις του Ιουνίου για τη Β΄ Λυκείου.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΣ ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ

 

28-11-1998